Vidaus vandenų buriuotojai, pasiilgę per niūrią žiemą baltų burių ir putotų bangų,svajoja apie keliones Baltijoje ir kituose plačiuose vandenyse. Tokiems entuziastams galbūt pravers žinomo lenkų buriuotojo Jareko Čyšeko (Jarek Czyszek) pamąstymai, kuriuos originalo kalba galima rasti internete adresu  www.kulinski.gdanskmarinecenter.com/art.php?id=45&st=0&fload=1.

Čia pateikiame šio straipsnelio su nežymiais sutrumpinimais vertimą į lietuvių kalbą, suprasdami, kad ne visi buriuotojai moka lenkiškai.

Brangusis Don Jorge, arštėjanti saulutė šiltai glosto katinų nugaras, ledas, atrodo, tuoj tuoj ištirps, laikas pagalvoti apie buriavimo sezoną. Kaip visi žinome, kvalifikacijų situacija lenkiškame buriavime neapibrėžta. Vieni kalba apie anarchiją, kiti apie auksinę laisvę. Tikriausiai nei tai anarchija, nei tai auksinė laisvė, tačiau galima tikėtis, kad jūrinių gringo masės patrauks vasarą išbandyti savo jėgas į Baltiją.

- Taip ir reikia, taip ir reikia – pasakys liberalieji.

- O, Dieve – pakeldami akis į dangų atsidus konservatyvieji.

Kadangi permainų volą visvien nebus įmanoma sulaikyti (kalba eina apie kvalifikacinių reikalavimų buriuotojams liberalėjimą Europos Sąjungoje), tai netgi toks kietuolis, kaip aš, turėčiau duoti keletą gerų patarimų pradedantiesiems. Gal paklausys, gal ir nepaklausys. Aš kiekvienu atveju užmigsiu ramiau, kad akcentavau, remdamasis interneto lobynu ir sava patirtimi, ką pradedantysis. Baltijos škiperis privalo žinoti.

O privalo žinoti,kad:

- Vienišo buriuotojo plaukiojimas jūroje reikalauja kvalifikacijos,kurios pradedantysis škiperis veikiau neturi. Geriau to imtis jau turint patirtį iš ankstėsnių plaukimų.

- Septynių / aštuonių metrų ilgio jachta yra per mažas laivas plaukimui jūroje, kuri net vasaros sąlygomis šiurkščiai atskleis visus jachtos konstrukcijos ir išpildymo trūkumus. Nedidelė jachta jūroje be pertraukos siūbuos apsunkinančiu gyvenimą būdu. Kai kuri veikla, pav., virimas, gali būti neįmanoma jau prie patenkinamo (3 – 4 Boforto balai) jūros stovio.

Gali pasirodyti, kad vienintelė vieta miegui tik, pav., po stalu kajutėje, o vienintelis valgis - sriuba termose, kurią rūpestingai pagaminome prieš išplaukiant, kad laive nėra nei vieno sauso daikto, o benzinas iš kanistros kaip tik išsipylė į triumą, pridėdamas savo akcentą prie neplautų kojinių, šlapių megstinių ir kitų kvapų. Prie progos tai yra signalas, kad mūsų kelionė gali labai greitai užsibaigti jau su pirmu bandymu užkurti viryklę.

Galutinėje išvadoje tai neturėtų būti tragedija, įvertinant skyrybų perspektyvą iš karto užsukus į pirmą uostą – jei buvome tokie neprotingi paimti į tą kelionę žmoną, ža dėdami jai poilsį jachtoje, o neprisiminėme gyvenimo jachtoje prozos,nes patys apie tai neturėjome menkiausio supratimo. Daugiametė vidaus vandenų patirtis čia nieko mums nepadės, nes tai yra patirtis iš šiek tiek kitos pasakos. Reikia su tuo skaitytis, kad, jei planuosime plaukimo etapus, ilgesnius negu kelios, daugiausia, keliolika valandų su šeima jūroje, tai galime likti be sąskaitos banke, baldų ir automobilio. Vien tik su dujine virykle tuščiame bute. Kadangi ir taip nežinome ką su ja daryti, tai dujinė viryklė, kaip gyvenimo įdirbis, nesiskaičiuoja. Vienintelis pliusas – uošvė dingsta visiems laikams iš mūsų gyvenimo. Todėl startuojame iš Svinoujscės, nes iki Bornholmo turime daugiausia dvylika valandų.

- Buriavimą aštriais kursais jūroje su maža jachta reikia palikti regatininkams. Pradedantysis škiperis turi žinoti (geriausiai tik iš knygų, kurių visgi neturi ignoruoti), kad po valandos plaukimo aštriu kursu tokią įgulą galima išgręžti nuo vandens kaip paklodę po Franės skalbimo. Šiokį tokį komfortą, tačiau vėl ne taip didelį, duoda puta kaip akvalangistų kostiumuose. Aprangėlė brangi ir ne kiekvienam tinka. Be to, po dviejų parų grybelis garantuotas, nekalbant apie fiziologines problemas. Ryšium su tuo tikras turistas plaukia daugiausia halfvindais. Todėl Svinoujscė – Nekso. Baltijoje visuomet plaukiame maršrutais prieš laikrodžio rodyklę. Tie, kurie plaukia kitaip, turi, tiesa, daugiau jūrinių pasakų savo repertuare ir daugiau praplauktų valandų, tačiau prieš kelionę turime pasirinkti – praleidžiame atostogas su šeima jaukiose Allinge kavinutėse su kalmarų užkandžiais ir itališku vynu, ar trečią parą iš eilės žiaugčiojame šaltais turistiniais maltiniais. Iš jachtos jūroje neina išsilaipinti. Kai kurie bandė, paskiausiai, atrodo, tie iš „Rzeszowiako“...

- Nuo GPS paplitimo laikų jūrinė navigacija perėjo iš paslapčių į žinių kiekvienam sritį. Reikia tik apsirūpinti įrenginiui keliais baterijų komplektais. Namie privalu su naudojimo instrukcija pasitreniruoti mygtukologijoje ir pabandyti suplanuoti keletą maršrutų. Taškus imame iš Švyturių sąrašo, reikia atminti, kad kelias iš Nekso į Ronne eina aplink Bornholmą, ryšium su kuo verta, be uostų prieigos taškų,  įvesti dar keletą tarpinių taškų, kuriuos po to būtinai paliekame kairiajame borte.

- Laivai dešiniame borte neša žalią šviesą, o kairiame raudoną. Laivugalyje ir ant stiebo baltas. Jei laivas didelis, tai turi du stiebus ir dvi šviesas, po vieną ant stiebo. Jūroje privalomas pirmumas tiems iš dešinės. Plaukdami Bornholmo rajone praktiškai pastoviai susidursime su dvipusio judėjimo sistema (t.p. galioja prie Gotlando). Ryšium su tuo reikia priimti, kad buvimas burlaiviu neduoda mums naudos. Buvimas mažu burlaiviu neduoda mums iš viso jokios naudos. Mažo nesimato, mažas susidūrime su dideliu skęsta tyliai. Todėl reikia būti budriam ir visą laiką žinoti, kiek tų laivų yra aplinkui, kuria kryptimi jie plaukia ir kiek iš jų nori kaip tik mus pervažiuoti. Kai laivas turi daug įvairiaspalvių šviesų, tai tuoj pat sukamės nuo jo ir tolstame kryptimi – NUO, kuo toliau. Situacija yra sudėtinga ir galėtų išsivystyti į kritinę prieš tai, kol sugebėtume surasti tinkamą kombinaciją tarp šimtinės spalvotų lentelių, sudėtų į taisyklių santrauką (tuo labiau, kad knygutę reikia surasti visą laiką siūbuojančios jachtos viduje viešpataujančioje betvarkėje).

- Su kiekvienu radiotelefonu iššauksime pagalbą, perjungę jį į 16 kanalą. Reikia nuspausti mygtuką mikrotelefone, pakartoti du kartus MAYDAY (tai nėra pranešimas angliškai apie mūsų šventę, bet santrumpa kokio tai senojo bretoniško PAGALBOS – nesvarbu, ir taip kiekvienas supras) ir toliau garsiai ir aiškiai perskaityti nuo GPS ekrano tai, ką jis ten rodo. Pradedame nuo viršutinės eilutės, arba pirmiausia platumos, o po to apatinę, arba geografinę ilgumą.

Geriausia tai atlikti anglišku tarimu skaitant iš eilės skaičius. Taigi, fajf for tu siks ziro uan eit fajf tre, kas reikš 54 laipsniai 26 minutės Nord, 0 18 laipsnių 53 minutės East. Kalbėdami per radiotelefoną galime sutaupyti Nord ir East, juk aišku, kad nesame Mėnulyje, o UKV siekia tik iki horizonto. Šiuolaikiniai radiotelefonai, atitinkantys gyvybės gelbėjimo konvencijos reikalavimams, turi priekinėje sienelėje raudoną mygtuką. Pakanka jį paspausti ir jau iššaukėme, ką reikia. Reikia tik žinoti, kad kai tą mygtuką paspausime, tai mus užpelenguos kaip voras musę ir niekas nepagelbės. Atsiųs gelbėjimo valtį, malūnsparnį, povandturės po ranka, ir jei nenorėsime persėsteninį laivą – ką tik i, kadangi mygtuką paspaudėme netyčia, ieškodami sausų apatinių kelnių (garderobo dalis, labai naudinga vasariniam buriavimui Baltijoje, neegzistuojanti mažoje jachtoje sausame pavidale), tai mus perkels jėga arba užkraus gelbėjimo išlaidas. Todėl, turint radiotelefoną su DSC, naudinga susipažinti su instrukcija, o dar geriau užbaigti kursus, pažymimus pabaigoje atitinkamu kompetenciniu popierėliu. Niekas mums po to nepriekaištaus, kad paspaudėme mygtuką be kompetencijos.

Tai tiek, daugmaž, reikia žinoti.

Suprantama, nepakenks susipažinimas iš anksto su jūrlapiu, mokėjimas pažymėti ant jo poziciją, sugebėjimas naudotis Švyturių sąrašu ir chronometru, šiokios tokios medicininės žinios ir t.t. ir pan., vienu žodžiu, naudinga paplaukioti keletą kartų virvatraukio pareigose prieš tai, kai patys patrauksime į jūrą.Jei eina kalba apie kokybinį šuolį, tai škiperis visuomet yra vienas pats. Pats priima sprendimą, pats jį vykdo, ir jei suklysta, tai tas sprendimas bus klaida. Jūra tai ne minų laukas, bet ir ne scena. Klaida yra klaida ir paprastai jos neįmanoma anuliuoti.